10 klišé herných "novinárov"

Autor: Ján Kordoš | 31.3.2008 o 10:01 | Karma článku: 4,26 | Prečítané:  1504x

Kyle Orland z uznávaného herného webu Gamespot si vylial dušu pri desiatke najväčších chýb a klišé, ktoré robia herní novinári. Isteže, ide o americký web, ktorý ma históriu, avšak napriek tomu som sa aspoň ja osobne neubránil niektorým úsmevom v nepravú chvíľu.

10. Top Ten

Tak v prvom rade Kyle neuznáva žiadny Top Ten rebríček, čo je trochu paradoxné, pretože ho prináša i on a v prípade Gamespotu už dupľom. Stačí sa pozrieť na hlavnú stránku Gamespotu, prípadne si spomenúť na ich voľby Top X hier ktoréhokoľvek roku alebo iné články, v ktorých sa vyhlasovali hrdinovia, hry, zbrane a miliarda ďalších vecí.



9. Historické pozadie

V každej recenzii sa používajú (hlavne v úvode) slová o predošlých dieloch pri rôznych sériách. Ono spomenúť to treba a je rozdiel, či k tomuto zhodnoteniu v úvode článku je dôvod alebo nie. Ale v podstate na tom pravdy niečo bude, no za vyslovene zlo to nepovažujem, pokým sa z toho nepíše román.



8. Mnoho perexov s otáznikom na konci

Príkladom môže ísť práve Gamespot...



7. Mnoho hodnotení 7/10

Po kauze Kane & Lynch to znie skutočne férovo, ale k téme. Priemer je vždy 5/10, prípadne 50% a ktoré periodiká majú rovnakú filozofiu, vedia ich čitatelia. Zároveň kvalita hier stúpa a málokedy sa dá vyslovene niečo konkrétne vytknúť a poslať hru do priemerných vôd. Zbytočné zdrbávanie a podkopávanie je trochu nefér. Navyše pozerať len na číslo je trochu "zábavné", treba si prečítať samotný text... všakže...



6.Realistická grafika

Áno, reči o realistickom spracovaní a dych berúcej grafike počúvame všetci na každom kroku. V tomto sa oplatí súhlasiť, reč by sa skôr mala smerovať na kvalitu grafického spracovania ako takého a jeho prínos v oblasti dizajnu a nielen nádherných textúr a pastelových farieb.



5. „Quirky“

Časté používanie tohto slovíčka (=podivný) v rôznych oblastiach a zároveň neschopnosť vyjadrenia konkrétneho pomenovania situácie. Je to pravda pravdúca, lenže nie vždy sa dá všetko pomenovať a práve technokratické recenzie Gamespotu by mohli byť ukážkovým príkladom.



4. Fanúšikovia

...tí si túto hru užijú. Nedokážem pochopiť, čo je na tomto nezmyselné a označované za klišé, keď ide o veľmi dobre známy fakt, ktorý jednoducho platí za každých okolností. Ako inak napísať, že tie nové Hviezdne vojny sú úplne priemerné, ale fanúšikom to stačiť bude, pretože sú jednoducho fanúšikovia? Alebo prečo ak niekomu vyhovujú jednoduché, ba priam až budgetové strieľačky, prečo to nepovedať na plnú hubu???



3. Čas ukáže aký to malo prínos

Vraj často používaná veta. Známa fráza. Avšak priznám sa, tento bod ide nejako mimo mňa, pretože pri hodnotení hry ide o to, či ma dokáže „chytiť“ do hodiny hrania a nie, či čas ukáže ako to dopadne. V prípade MMO titulov totiž skutočne len čas ukáže, či tá a tá novinka osloví dostatok hráčov.



2. Delenie hodnotenia do sekcií

Priznám sa, používame toto hodnotenie na hrách od začiatku, viackrát už boli návrhy na zrušenie, avšak napokon z toho len vzišla otázka: prečo? Nikto sa vyslovene nesťažuje, nikto sa k tomu nevyjadruje, tak prečo to rušiť? Človek však nikdy nevie a keď sa tu v diskusii nájde zopár normálne formulovaných názorov, prečo nie? Na druhú stranu, Kyleovo prirovnanie k filmovým a knižným recenziám je mierne strieľanie od boku. Ale vtipné, to rozhodne áno. Musím však uznať, že sa tým rozbíja celistvosť článku. Druhá strana mince: nestane sa, že by recenzent na niečo zabudol. Tu to záleží na náture čitateľa.



1. „Fun“

Mnoho recenzentov popíše hru ako zábavnú, avšak konkrétne dôvody nespomenie. Netuším, či ide išlo o predčasný aprílový žart, ale práve recenzie na Gamespote sú niekedy nádherným manuálom k hre a svojim popisovaním osobných dojmov s trochou nadšenia (čiže nie umelé a nezáživné idem a strieľam tam a tam a tým a tým) tomuto inak skvelému webu chýbajú. Výnimky potvrdzujú pravidlo, ale recenzie Gamespotu aspoň ja osobne občas čítam iba z hľadiska faktov.



Keďže ja žiadne rebríčky nerobím, ani ich taktiež nemám veľmi v láske, klišé v hernej novinárčine by som našiel jeden. A podľa mňa najdôležitejší: herní novinári sa snažia hrať na novinárov. Ale nie sú nimi. Taktiež ja si nedovolím o sebe tvrdiť niečo podobné, nebudem tu brnkať na vážnu strunu, aký som to ja novinár. Čo tak nebrať svoju prácu tak príliš vážne, stroho a striktne a potom odpadne najväčšie klišé, ktoré z toho pramenia.



 
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Ľutujem, že som vám zabil brata

Aké ponaučenia sa dajú odniesť zo straty blízkeho?

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

ŠPORT

Rozhodca, ktorý vylúčil Sagana: Potrebujeme video ako vo futbale

Rozhodcovia nemali toľko možností.


Už ste čítali?